קאמי היהלום שבקרח

רבים מאיתנו ה"זקנים", או יותר נכון לאמור אלו שהיו ילדים בשנות השישים, קראו את סידרת הספרים על ילדי העולם וכמובן על "אלה קארי הילדה מלאפלנד" של ריבקין-בריק סדרה שתרגמה לאה גולדברג. אז לאחר הרבה מאד שנים מאז אותן שנות השישים, כשכמעט הפכנו לקשישים ,יצאתי לראות ולחוות את נופי לאפלנד שבהם חיה אלה קארי שאגב, כך אומרים יודעי דבר, אכן קיימת במציאות.

לאפלנד, המשתרעת בצפון פינלנד, שוודיה, נורבגיה ואף רוסיה , "מבלה" כל חורף ב-19 שעות של חשכה ובטמפרטורה שהגיעה בשיאה עד למינוס 52 מעלות סלציוס.

אלה הקטנה שגרה ב"קוטה" אותו אוהל לאפי דמוי וויגוום חיבקה את כלבי ההסקי שלה ונדדה עם שאר שבט הסואמי במזחלות קשורות לאיילי הצפון. השבט המקומי ה"סואמי"  שחי בלאפלנד עדיין מתפרנס ברובו מעדרי האיילים המשמשים כחיות המספקות כמעט הכל. כ 200,000 איילי הצפון נמצאים בלאפלנד הפינית ובכ – 200 לילות ניתן לראות את הזוהר הצפוני אם לא מעונן. את כל הפעילויות האלו ניסינו לעשות גם אנחנו אם כי בצורה נוחה יותר.

רכבת לילה ל…

נחזור לטיול המרתק שאותו חווינו… לאחר טיסה להלסינקי בירת פינלנד עלינו על רכבת לילה ועם בוקר ירדנו באחת הערים הנחמדות והאטרקטיביות בצפון פינלנד ב"לאפלנד", בעיר קאמי השוכנת לצד מפרץ בוטניה. את פננו קיבל חורף שאינו קיים במחוזותינו ולמי שלא חווה טמפרטורה של הרבה מינוסים לא חווה קור ממשי. דשדוש בשלג הגבוה, נסיעה קצרה ומלון מריהובי החם פתח לפנינו את דלתותיו. מלון של פעם, שנפתח באפריל 1949 שודרג ונימצא במיקום מעולה במרכז העיר. במלון חדרים רחבים נוחים והעיקר מחוממים. גולת הכותרת הייתה מסעדה מעולה המגישה מבחר ארוחות טעימות, החל מארוחת הבוקר ועד ארוחת ערב שכוללת מגוון מאכלים מקומיים מצוינים, מרקים מחממי בטן, סלטים טעימים ומנות עיקריות הנעות בין דגי סלמון עסיסיים לבשר איילים נימוח.

סאונה חמה, בריכה (מחוממת כמובן) וארוחה טובה סיכמו את היום הראשון ברחבי השלג הבלתי נגמרים.

עם בוקר ולאחר ארוחה עשירה וטעימה, פגשנו את נציגי משרד התיירות המקומי וחברת לאפוניה ספאריז שהיו אחראים על כל התענוגות שסיפקו לנו העיר והסביבה. העיר קאמי מאפשרת למבלים בה ליהנות מפעילות חורפית ואטרקציות רבות.

אקסטרים_01

אופנועים אבל על הים הקפוא…

הצטיידנו בחליפות סערה, גרביים חמים, כובעים שיחצצו בינינו לבין הרוח המקפיאה, מגפיים וכפפות ועלינו על אופנועי שלג שחנו להם על הים הקפוא, במייצר המפריד בין לאפלנד הפינית ללאפלנד השבדית, מתניעים ויוצאים לנסיעת כיף על הים הקפוא. לאחר כשעה מגיעים לכפר לאפי ואל "קוטה" מחוממת ללגום תה חם ולטעום סנדוויצ'ים המאכלסים בתוכם בשר איילים…. לאחר האירוח מקבלים מזחלת הרתומה לאייל הדומה מאד ל"רודולף" האייל של סנטה קלאוס ויוצאים לטיול ביער…

בחזרה לאופנועי השלג ויציאה לים הפתוח… בו בזמן יוצאת מנמל קאמי שוברת הקרח "סאמפו" הספינה בת ה35 שנה עבדה קשה בשרות הנמל ופילסה דרך למאות אוניות שיצאו ונכנסו לנמל, בהיותה כבדה עולה השוברת על הקרח ורומסת אותו וכך יוצרת שביל לספינה שאחריה,

אנחנו על האופנועים שלנו חורשים את הקרח שעל הים שעוביו אגב הוא רק כ 30-40 ס"מ ומצפים לפגישה עם סאמפו שוברת הקרח. וזה קורה לקראת הצהריים אנחנו "מחנים" את האופנועים ליד הספינה ועולים על הסיפון לארוחת צהריים של מרק דגים (איך לא?). הספינה ממשיכה לגרוס את הקרח, הסיפון סחוף רוח ואנחנו עם כוס של פונץ' חם נאבקים ברוח. סיור בספינה מגלה שהיא אינה קטנה ונושאת על סיפונה ותאיה כ 150 תיירים המגיעים כל יום בחורף לחוות את לאפלנד הקפואה.

הפתעה צוננת…

לפתע עוצרת "סאמפו" ומגיעה ההפתעה הגדולה של השייט… כל אחד מקבל חליפת גומי אטומה רוכס עצמו בתוכה ו… מזנק למי הקרח הקפואים, בהתחלה יש חשש מה שמא הקור יחדור ויקפיא אך לאחר כמה דקות של ציפה מסתבר שאמנם קר אך לא נורא ואפשר לשייט לצד קרחונים ואפילו להנות.

קרחוני לפלנד_01

הספינה שטה לכיוון העיר ובדרך אנו יורדים לאופנועי השלג שהשארנו חונים על הקרח (ואף אחד לא לקח). אנו מתחילים את הדהירה חזרה במהירות שלא תבייש אף אחד מאופנועי הספורט שאני רואה טסים על הכביש.

יום נוסף עולה. השמש שנראית סובלת מחוסר אנרגיה, עולה לזמן קצר, אבל אנחנו נחושים ליהנות ויוצאים לכיוון נהר טורניו הזורם בין פינלנד לשבדיה והעמוס בדגי סלמון. חברת פוהוג'ולאן ספאריט, נורדיק ספאריז מארגנת ואנחנו מגיעים לכפר הדייגים קוקולה לחוות את הדיג בקרח. אנשי המקום יוצרים חור ענק בקרח המכסה את הנהר לתוכו מכניסים סוג של סל נצרים ומחכים לדגים, שיהוו אחר כך את ארוחת הצהריים. לאחר הדייג אנו נכנסים לסאונה חמה עם קפיצה לשלג או טבילה בנהר הקפוא, לאמיצים.

כלבי האסקי קפואי רגליים…

את היום האחרון בילינו עם כלבי האסקי מדהימים, הגענו לחוות הכלבים, הנביחות וקשקושי הזנב קיבלו את פנינו. הכלבים נרתמו למזחלות והופ יצאנו לדרך… חוויה נפלאה! אולי החוויה הגדולה מכולן. הכלבים שנהנים מכל רגע של ריצה מהירה גוררים את המזחלת ללא כל קושי… בשקט כשרק הרוח ואוושת צעדי ריצת הכלבים  נשמעת ברקע. חולפים ביער בין העצים, על אגמים קפואים ושלג שעף לצדדים, שמחת הכלבים המתענגים מהריצה יחד עם הנוף המדהים והשלג הלבן לבן מעצימים את החוויה. לקראת צהריים הפסקה, יותר לנו מאשר לכלבים שכבר רוצים להמשיך. כל זמן הריצה הכלבים לא מוציאים ולו נביחה אחת. כל כלב יודע את מקומו ותפקידו אך כאשר עוצרים הנביחות מרקיעות שחקים והם כאילו אומרים "נו מתי ממשיכים?". המזחלות טסות במהירות של כ- 20 קמ"ש ואנו חוזרים לחווה מאושרים, מיץ מקומי מחומם מפשיר אותנו ומכין אותנו לחווית הלילה היורד.

הזוהר הצפוני_02

"סנואו קאסל" – טירת השלג

כל שנה בונים בעיר קאמי טירה עשויה כולה מקרח ושלג. הבנאים מחכים לטמפרטורה של מינוס 7 מעלות הם חוצבים כמות קרח השווה למאה משאיות עמוסות ובונים את הטירה. הטירה מורכבת מאולמות, חדרי אירוח, בר, מסעדה גדולה ואף כנסיה למעוניינים. כל מבקר יכול לטייל בטירה או לישון בה. המסעדה מציעה אוכל חם, בחדר קר של מינוס 5 מעלות וזאת גם הטמפרטורה בחדרים. כל מי שמחליט לישון במקום יכול לבחור בין שינה בחדר קרחוני או בקרוון שקוף ה"אולוקולו" שמתוכו אפשר להסתכל לשמים ולקוות לחווית הזוהר הצפוני. כל אחד מקבל שק שינה המותאם לטמפרטורה של עד מינוס 25 מעלות כובע חם, אבל ורצוי לא לפשוט את הבגדים או לפחות להצטייד בפיג'מה חמה מאד. איך אומרים מארחינו בטירת השלג? "שלג קר באווירה חמה".

SHM_0406

העיר קאמי נעימה, מזמינה ומכניסת אורחים, האפשריות לבילוי רבות לכל סוג של תיירות בין אם תיבחרו במלון הקרח או במלון מודרני. בין אם באופנועי שלג או במזחלות כלבים מובטחת לכולם הנאה גדולה, אטרקציות רבות מחכות בחורף אך גם בקיץ אפשר ליהנות מהעיר והאזור.