איי גלאפגוס

המסע המופלא למקום מופלא

שי מהלאל היישר מאיי גלפאגוס

"אם אנחנו רוצים שהדורות הבאים יזכרו אותנו לטובה, אנחנו חייבים להשאיר להם יותר מקסמים טכנולוגיים, אנחנו חייבים להשאיר להם את הטבע כפי שנוצר ולא רק מה שנשאר לאחר שאנחנו קלקלנו אותו"

לינדון ביינס ג'ונסון

ים כחול המתחלף לטורקיז, שמיים כחולים ללא עננים, יכטה המתנדנדת על גלים קטנים המכים בעדינות על ירכתיה, פריגטות ואלבטרוסים מרחפים מעל ואנחנו על הסיפון העליון, קוקטייל פירות טרופיים ביד, נהנים מקבוצת דולפינים המשחקים תופסת על חבורת אריות ים. היש משהו נפלא מזה?

בשלב זה כל אחד שואל את עצמו היכן גן העדן הזה ומי יכול להגיע למקום כה נפלא?SHM_9040SHM_9041

זה קיים, ובגדול, על סיפונה של יכטה הנקראת "מילניום" בעלת 8תאים נעימים, חדר אוכל נפלא עם ארוחות מעולות וצוות שעושה הכל על מנת שנהנה מכל רגע.

לקח לי 38שנים לחזור למקום המדהים הזה, אולי המקום הנפלא ביותר בעולם לחובבי טבע ובעלי חיים. איי גלפאגוס שוכנים באוקיאנוס השקט כ- 1000ק"מ מחופי אקוודור. ארכיפלג זה הינו שמורת טבע מופלאה, מקום מושבם של בעלי חיים אנדמיים רבים שהדבר היחיד והמיוחד הוא שהם חיים שם ואנחנו המטיילים רשאים לבקר אותם בביתם לזמן קצר. על רוב האיים, מלבד המיושבים שבהם, אסור להישאר יותר ממספר שעות ואין לשהות שם בלילה למען לא יופרעו חייהם. ואכן, בעלי החיים נהנים מחיים שלווים, אינם מפחדים כלל מבני האדם ואפילו "משחקים" אתנו המטיילים, כמו אותם גורי אריות ים שבכל פעם שקפצתי לשחייה קצרה או לצלילה במימי הים הצלולים הם זינקו אחרי למשחק תופסת, חוויה שזכרתי מהפעם הקודמת ושמחתי מאד שעדיין קיימת גם היום.

ההיסטוריה המלווה את האיים ארוכה ומגוונת אך עיקר הפרסום שלהם בא להם בזכות התצפיות של  צארלס דרווין ב"פרושים" (הדרורים) במהלך מסעו השני על אניית ה"ביגל" לדרום אמריקה ולאיים, כחלק מהמחקר שלו על עיקרון הברירה הטבעית והקשר לאבולוציה.  וכמובן, שהם מפורסמים גם בזכות צבי גלפאגוס הענקיים, אך זהו רק חלק קטן מהיופי והעניין של קבוצת איים מופלאה זו.

הטיסה מקיטו בירת אקוודור ארכה כ-3שעות והנחיתה אותנו בגן העדן הזה. כבר בנסיעה משדה  התעופה באי סן קריסטובל למעגן ה"מילניום", הבית שלנו לשבוע הקרוב, פגשנו אריות ים מתחרדנים על החוף וציפורים המרחפות מעל האי. ללא ספק התחלה נפלאה לשבוע מרתק.SHM_8957

לאחר שפגשנו את הצוות וכמובן נהנינו מארוחת צהריים נפלאה שאגב הבטיחה רבות ואף קיימה זאת בגדול במשך כל המסע, הרמנו עוגן ויצאנו להרפתקה שכל אחד חייב לעצמו ולו פעם אחת לפחות.SHM_8937

הפלגה של כשעתיים הביאה אותנו לאי "לובוס" . התארגנו לירידה לפגישה הראשונה עם מה שאני כל כך אוהב, בעלי החיים הנמצאים באיי גלפאגוס. החיבור לבעלי החיים והציפורים באיים הוא אדיר, הם אינם מפחדים כלל מבני האדם, הם חיים בטבע השייך אך ורק להם ואילו אנחנו המטיילים רק מבקרים, נהנים ולא מפריעים להם בחיי היום יום. הטיול באי הקטן לובוס מרתק. כבר בעליה לאי צפינו בנקבת אריה ים לאחר המלטת שני גורים, והאם המאושרת פשוט שכבה לה נהנית משמש הצהריים כשגוריה יונקים. אנחנו עמדנו והסתכלנו והיא כלל לא הופרעה מכך ובעצם כאילו אמרה לנו "תיהנו ותבלו אצלי בבית", וכך עשינו. הסתובבנו באי המרתק, ציפורי הפריגטות הענקיות פרשו כנף, הזכרים ניפחו שק חזה אדום וגדול במאמצי החיזור שלהם, ציפורי ה"בלו פוטד בוביז" או בעברית הבוביז כחולי הרגל הילכו להם בינינו ונעצו מבטים סקרניים בנו ואנחנו בהם והכל בשקט, בשלווה ובהנאה מרתקת.

לאחר הסיור חזרנו לספינה הנפלאה שלנו, הצטיידנו במסכות צלילה וירדנו לצלילות מסביב לאי. דגים צבעוניים, צבי ים ענקיים וכמובן משחקים עם אריות הים המקומיים היוו חוויה מופלאה שחזרה על עצמה בכל צלילה במשך השבוע המופלא שבילינו באיים.

ארוחת ערב משובחת, ובסיומה אנחנו ושאר 12חברנו למסע  מרימים עוגן לכיוון "Punta Pitt", המקום הבא שבו נעגון ונרד לביקור.

ההפלגות נעשות בלילה. בריזת ים נכנסת לתא דרך המרפסת הצמודה לכל תא, רעש הספינה המפלחת את המים, בשילוב עם ארוחת הערב והמשקאות, מפילים עלינו שינה נעימה עד למחרת בבוקר.SHM_9170

פותחים את היום עם ארוחת בוקר מפנקת ומתארגנים ליציאה. יורדים לאי לפגוש גם כאן את ציפורי ה"בוביז" המפורסמים של גלפאגוס, כחולי הרגל, אדומי הרגל, ובעלי המסכות. זה המקום בו אפשר ליהנות מהנוף המדהים ומצפיה בכל שלושת המינים של הבוביז, אך לא רק בהם. גם הפריגטות הענקיות ושחפים בעלי זנב ארוך ויפה הייחודיים לאיים, נמצאים Punta Pitt.

אחר הצהריים ממשיכים לפגישה מרתקת עם מגוון צבי הענק. אלה מסתובבים באזורי המחייה הטבעיים שלהם ב"גלפאגוארה נאטורל", בתוך שטח עצום של צמחיית עצים ומיני קקטוסים.  הצבים מגיעים למשקל של כ- 300ק"ג ומתנהלים לאיטם לאורך כמאה או אפילו מאתיים שנות חייהם.

לילה, מפליגים.  עם בוקר מגיעים לCerro Brujo "" לפגוש מגוון של ציפורים כמו שקנאים, פריגטות, שחפי גלפאגוס וכמובן הבוביז חברינו. האי מחורץ ומלא תפזורת לבה, כיאה לאיים אשר נוצרו מהתפרצויות געשיות לאורך מיליוני שנה.

היום חם ואנחנו שמחים על ההזדמנות לרדת לצלילה נוספת באזור ולפגישות עם צבי הים המקננים ודגי ה"ריי" בעלי ה"כנפיים" המשייטים תחתינו על סוגיהם השונים, החל באפורים דרך גוונים נוספים ועד הנמריים בעלי הנקודות. הפעם נכונו לנו הפתעות נוספות בצלילה – פגישות עם כרישים. אמנם אומרים עליהם שהם אינם מזיקים, אבל לאחר שצללנו לידם וראינו את גודלם ממש קיווינו שאכן הם ידידותיים. בכל מקרה המראה היה מרהיב.

היעד הבא הוא האי "אספניולה" השייך כולו לציפורים: מושבות ענק של הבוביז כחולי הרגל, בוביז ה"מסכות" וכ- 10,000 אלבטרוסים המגיעים לקנן כאן בין אפריל לדצמבר יחד עם שחפים ופרושים, הם הדרורים של דרווין. ביניהם מסתובבות איגואנות הים בצבעים של שחור ואדום, מתכוננות לריצה מהירה וצלילה בים כדי לתפוס איזה דג לארוחת הערב.SHM_9066

למחרת בבוקר יורדים לצלילה עם אריות הים ב"Gardher Bay", ומשחקים איתם תופסת ומחבואים. הם נהנים ואנחנו עוד יותר, עולים לחוף בתולי עם חול לבן המאכלס את האיגואנות וציפורי המוקינג המחקות צחוק מוזר. סרטנים צבעוניים מסתובבים על הסלעים, וגם שלושה סוגים של פרושי דרווין, בקיצור גן עדן בהתגלמותו.

ארוחת הערב היוותה עוד יצירה קולינרית של השף שלנו על סיפון ה"מילניום" ולוותה בכמה בירות והפלגה לאור הירח לכיוון האי "פלוריאנה". אי זה היה הראשון שיושב בשנת 1832כאשר הגיעו התושבים הראשונים לארכיפלג גלפאגוס. עם בוקר מתגלה האי במלוא הדרו ואנחנו יורדים לסיור לגלות את הלגונה "Punta Cormorant". הלגונה מלאה בציפורי פלמינגו אשר נועצות בנו מבט כאילו שואלות, "שוב תיירים? טוב, כבר רגילים…". האי הוולקני מחורץ ועטוף לבה עד אשר מגיעים לחוף עם החול הלבן והרך ויורדים לצלילה לפגוש את דגי ה"סטינגריי" חתולי הים. מראות מרהיבים לכל כיוון. האי ידוע בין יורדי הים מימים ימימה כנקודת הדואר. חבית קטנה היוותה נקודה בה היו שמים כל המלחים מכתבים והודעות וכל ספינה שהגיעה לאי אספה את המכתבים ליעד אליו הפליגה וכך הגיעו המכתבים ליעדם. אמנם לאחר זמן רב, אבל לפחות הגיעו. גם אנחנו אספנו כמה כדי שיגיעו ליעדם.

חוזרים לספינת האם שלנו "מילניום", לעוד ערב אחד לפני שנפרדים מהצוות הנפלא שדאג, הדריך, האכיל, השקה ופינק אותנו עד בלי די. מפליגים לאי המרכזי בקבוצת האיים, הוא "סנטה קרוז". האי מאוכלס ועליו נמצא מרכז המחקר על שם צ'ארלס דרווין אשר בו כ – 100מדענים מכל העולם נמצאים ועובדים לאורך השנה, מצילים בעלי חיים בסכנת הכחדה, חוקרים ומסבירים כיצד לשמר את המקום המדהים והמיוחד הזה. סיור במרכז פותח בפנינו אפשרות נוספת לחזות בצבי הענק והאיגואנות לפני שנפרדים ועוזבים את המקום המופלא הזה, פנינה אמתית של טבע.SHM_9009

הסיום מגיע, הצוות מכין לנו מסיבה קטנה ואנחנו בנימת עצב על השבוע המופלא שמסתיים אך שמחים מאד על שאכן היה שבוע כל כך נפלא, מודים להם, למדריכים, ולטבחים שדאגו ללא הרף שנהנה מכל דקה ודקה, אם על הספינה או בסיורים על החוף או בצלילות בים הצלול.

הסיור, לכל מי שמעונין, איננו פרי הדמיון. הוא קיים במציאות ומומלץ מאד. הצוות והספינה באמת נותנים את הנשמה כדי שההנאה תהיה שלמה.

להזמנות אפשר להתקשר לחברת גוליבר: 972722331536+ בישראל  או באתר  www.gulliver.com.ec   ricky@gulliver.com.ec

פורסם: 10 ביולי 2016 || משויך ל: דרום אמריקה | יעדים | יעדים נבחרים | כללי | מיוחדים