קוסטה ריקה

מגלה הארצות שעזר לנו מאד בגין מסעותיו הנפלאים, ידידנו משכבר הימים הידוע בשמו כריסטופר קולומבוס, שייט לו להנאתו בשנת 1502 לאורך חופי מרכז אמריקה, עד שלפתע ראו עיניו חוף ירוק בוהק, ים טורקיז וחופים לבנים, דומה מאד לחופי האיים הקריביים ולא בכדי… כי הרי שייט לאורך החוף המזרחי של קוסטה ריקה

עלה המגלה על החוף, פגש את האינדיאנים המקומיים אשר נראו בעיניו עשירים, ועוד לפני שהוא וחבריו החליטו לשדוד אותם – קרא לארץ "קוסטה ריקה", הווה אומר "החוף העשיר" בשפתנו אנו. הזיכרון היחיד שנשאר מקולומבוס הוא שמו של המטבע המקומי "קולונס".

ההיסטוריה של קוסטה ריקה רצופה מלחמות, פלישות וכל מה שמשתמע מכך, אך אנו באנו לטייל, לראות, לחוות ולהנות וכך עשינו. האמת היא, שהארץ מדהימה למטייל, חופים נפלאים בשני צדי המדינה, הן בצד המזרחי, הקריבי, וכן בצד המערבי, האוקינוס השקט. בין שני צדדים אלו מתרוממים הרים מכוסי יערות, שהגבוה ביניהם מגיע ל 3820 מטר, ג'ונגלים של אמת כמו בסיפורים, הרי געש  ומתוכם רבים פעילים, יערות גשם, יערות עננים בחלקים הגבוהים של ההרים, יער יבש, וגשמים טרופיים. כל אלו יוצרים אזורי אקלים מגוונים מאד שהצמחייה והחי שבהם מרתקים.

שייט בנהרות יפגיש אותנו עם כמה סוגי תנינים, קופים שהמוביל שביניהם הוא קוף השאגן המוציא קולות שאגה בשעה שהוא מתקשר עם חבריו, עשרות סוגי ציפורים, המהווים יחד גן עדן לציפורים, מהדרורים ועד לתוכי המקאו האדום וסוגי נשרים.

את מסענו התחלנו בנחיתה בעיר הבירה סאן חוזה ומיד המשכנו לצד הקריבי, לחוף טורטוגרו. ההגעה למקום נעשית בשיוט על הנהר המביא אותנו לאזור שאינו נגיש לכלי רכב, וטוב שכך, לבונגלוס של PACHIRA LODGE מקום קסום, מקום לבלות בו מספר ימים ולא להשתעמם לרגע. במהלך השייט בנהר פוגשים צמחיה ובעלי חיים מרתקים, סיור לילה מדהים לצפייה בהטלות של צבות הענק העולות בעונה אל החוף שם נולדו, כדי להטיל את ביצותיהן לדור ההמשך.

המלון, או יותר נכון לקרוא לו בונגלוס באמצע היער, מפנק ונותן הרגשה של שילוב נפלא עם הטבע, שמירה על הקיים בכל קנה מידה – דבר שחשוב מאד בקוסטה ריקה, משמירה על בעלי החיים ועד איסור על שימוש בניילונים. בקוסטה ריקה אין גני חיות. חל איסור על פגיעה כל שהיא בבעלי החיים ובצמחיה, והמקום עמוס בשמורות טבע מופלאות.

נחזור למלון הטרופי שלנו שם מוגשות ארוחות מצויינות עם הרבה מאד פירות טרופיים עסיסיים. עם בוקר יוצאים לפגוש את בעלי החיים משכימי הקום, חוזרים לארוחת בוקר שאין לפספס, ממשיכים לצפייה בשעות אחרי הצהריים ומשלימים בסיורי לילה מדהימים.

לאחר שנהנינו מכל דקה באזור הקריבי המשכנו לאזור ההררי, טיפסנו דרך היער עד שהגענו לגובה של 1700 מטר בערך ושם פגשנו את האנשים שהצליחו, בכישרון רב, לארגן לנו את הסיור הנפלא בקוסטה ריקה

LANDS IN LOVE

, מקום יחיד ומיוחד שנוצר על ידי חבורה מיוחדת שחיה במקום. כ 15 ישראלים הנעזרים בחבורה מעולה של אנשי המקום, הנעימה לנו את שהותנו במשך 5 ימים מיוחדים, שכללו קנופי וקפיצות טרזן מעל צמרות העצים, רכיבת סוסים לנהר בתחתית ההר. אחת החוויות היא ביקור באזור הצלת בעלי החיים שבמתחם המלון, כל זה תודות למדריך המצוין שלנו ויקטור, אסף שאירגן, ונעמה שהצליחה ללמד אותנו עד כמה האוכל הצימחוני טבעוני שהיא מכינה פשוט נפלא, אין מילה אחרת! אוכל ברמה שכל כוכב מישלן מחוויר לעומתה. למי שיגיע לקוסטה ריקה – אל תפספסו את האוכל במסעדה של המלון בניצוחה של נעמה.

כדי להבין את המהות של החבורה אני מביא מדבריהם.

" כדי לספר את הסיפור שלנו כדאי להתחיל מהתחלה.

המפגש הראשון של כל אחד עם עצמו ושאר החברים, ההיכרות, ההתקרבות, המפגש, חוויות משותפות, סופי שבוע ביחד ולאט לאט גם חיים משותפים שהתגבשו להכרה שאלו האנשים איתם אתה מרגיש ורוצה להגשים ביחד חלום של הלב.

שיתפנו אחד את השני בחיינו ורגשותינו ובהם גם רקמנו את חלומנו המשותף – להקים מקום שיהווה בית מסוג אחר. בית עבורנו, עבור חיות המחמד שלנו ועבור כל מי שיחפוץ לקחת חלק כלשהו באורח החיים שלנו. כחלק מהתהוות החלום ומהשיתוף ההדדי באותם מפגשים, אימצנו לנו את הצמחונות ואח"כ עברנו לטבעונות, כדרך חיים שצמחה ועלתה מתוך אהבתנו המשותפת לבעלי החיים והרצון לשמור עליהם ועל הסביבה בה אנו חיים.

את החיפושים אחר המקום המתאים לפרויקט שכזה, התחלנו באופן טבעי בישראל.

לאחר נסיונות רבים ושונים שכללו חיפושים נרחבים ומפגשים עם בעלי תפקיד מהגזרות השונות, הבנו שבישראל לא נוכל לממש את חלומנו. מקומות רבים הוצעו, אך נפסלו בזה אחר זה, ביניהם: ניו-זילנד- בירוקרטיה וקשיים המוערמים על מי שרוצה לגור שם, מבחינה כספית כמו גם בצורת חוקים נוקשים בנוגע להבאה של חיות מחמד שאנו משופעים בהם

אנגליה ופורטוגל- שטחים יפהפיים אך יקרים להחריד. רעיון קוסטה ריקה בא לנו בשלב מאוחר, וגרם לכולנו לרוץ למפה הקרובה למקום מגורינו ולברר איפה בדיוק נמצאת המדינה הזו…מסתבר שקוסטה ריקה נמצאת פה כבר הרבה זמן. זו המדינה המתוירת ביותר באזור מרכז אמריקה, בעיקר הודות לכך שהיא שוחרת שלום עד כדי כך, שאין לה צבא כבר 60 שנה. בנוסף, בתור מדינה שהמשאב העיקרי שלה הוא תיירות המתבססת על הטבע, השכילו מנהיגיה לחוקק חוקים רבים ומחמירים התומכים ומגינים על העצים, הצמחים והחיות, ומטילים קנסות ואף עונשי מאסר על העוברים על חוקים אלו. המדינה עצמה התגלתה כמסבירת פנים, יפה יותר מכל תמונה שראינו ואידיאלית מבחינת התנאים הכלכליים שנדרשו לנו על מנת לתמוך כספית בחלום שלנו. המקומיים קיבלו אותנו בקבלת פנים חמה מאוד. הם אנשים חייכניים, מסבירי פנים ויודעי עבודת כפיים. חברים רבים שפגשנו פה שעזרו לנו רבות בכל דבר לו נזקקנו, ורובם נשארו חברינו הטובים עד היום. החיפוש בקוסטה ריקה לקח כמעט שנה עד שהחלטנו על המקום בו נרצה לחיות. התאהבנו ביער העננים שהוא לנדס אין לאב. מלכתחילה כלל חלומנו אירוח אנשים מכל העולם ושיתופם באורח חיינו, אהבתנו לחיים ולבעלי חיים ותזונה בריאה ונכונה יותר. הימצאותנו במדינה שהמשאב העיקרי שלה הוא תיירות ובשילוב הנכונות שלנו לעבוד ולהשקיע למען מטרה משותפת זו ועם מגוון הכישורים שיש לכולנו במשותף, היוו מפתח רציני בדרך להצלחת המיזם המשותף שלנו

מקום מדהים בלב יער הענן הירוק, עשיר בצמחיה ובחיים. עשרות עובדים שמצאו כאן משפחה ופרנסה רבים מהם הביאו בני משפחה ויש איתנו גם משפחות שלמות שעובדות בענפים השונים

מלון ומרכז פעילויות אתגריות המציעים את האטרקציות הייחודיות של קוסטה ריקה כמו קנופי, ראפטינג, קניונינג, שייט אבובים, קיר טיפוס, רכיבת סוסים ועוד.

אורחים שמוצאים כאן בית הרחק מהבית ללילה, שבוע ואף יותר. החל מישראלים שמוצאים אצלנו "חנות כלבו" המספקת להם,  על פי דרישה חבילה מלאה של טיולים בקוסטה ריקה את כל המסלולים, האטרקציות ובתי המלון בקוסטה ריקה

התיירים הישראלים מגלים שאין תחליף לתמיכה, לשירות ולמענה בשפה העברית מאנשים המכירים את המדינה הזו כבני בית

אנחנו היום כבר חברת "טור אופרייטור", מהגדולות בקוסטה ריקה, ומספקים שירותי תיירות לסוכנויות ולחברות הגדולות ביותר בארץ . נישה נוספת שאותה אנו מפתחים היא שוק הצמחוניים , הטבעוניים ואנשים בעלי צרכים תזונתיים מיוחדים. כולנו טבעוניים ואוכלים אוכל בריא ונטול גלוטן וזו לנו כבר דרך חיים.

הכי חשוב בהוויה שלנו הוא הטיפול שלנו בבעלי חיים. ועם השנים נוצר אצלנו מרכז להצלת בעלי חיים שמונה היום כ-800 כלבים וחתולים שנזרקו, רובם חולים, מוזנחים, עברו התעללות או תאונות דרכים, כאן יש להם בית חם ואנחנו מקדישים את כל מרצנו למטרה זאת ורווחינו מיועדים עבורם. כמו כן יש אצלנו 400 בעלי כנף, סוסים, כבשים ועזים. אנו מזמינים את כל המעוניינים לבוא ולהתנדב אצלנו

עד כאן סיפורם

לאחר השהות במקום המשכנו לכיוון יער העננים במונטהורדה , שבו ניתן לעלות ברכבל עד מעל עצי הענק ולסייר על גבי גשרים בתוך יער העננים, חוויה מיוחדת במינה. האזור משופע באטרקציות מעניינות שהקימו תושבי המקום, כמו סיור מרתק ומאד צבעוני בין צפרדעים וקרפדות אנדמיות שאכן הצבעוניות שלהן בולטת (אך לבל יטעה אתכם הדבר, הישמרו מלגעת בהן! הן מאד רעילות), מפגש מיוחד עם סוגים רבים של עטלפים ועשרות פרפרים מרהיבים.

לאחר שמאד "התאמצנו" בסיורים והרפתקאות בימים הקודמים, ירדנו הפעם ליומיים של הנאה ופינוק לחופו עטור דקלי הקוקוס של האוקינוס השקט, חוף גולשים עם ים כחול וחול לבן וגם כמה תנינים שמגיעים לבקר מידי פעם אבל מי סופר. המלון המפנק, האוכל המצוין והאווירה השלווה היו פשוט מה שרצינו, אז תרשמו TAMARINDO DIRIA .

מקום של כבוד תופסים בקוסטה ריקה התנינים והאיגואנות. בכל נהר ויש הרבה מהם, תמצאו תנינים . הסיורים מרתקים והמפגשים איתם יוצרים סוג של קרבה עם הפרה היסטורי הזה, גם כשהוא 6 מטר אורך ונקרא טורנדו, כמו זה  שפגשנו בסיור על נהר טארקולס ( TARCOLES )  כמובן שלא מאד מומלץ לצאת לשחייה או לשכשוך כשהם בסביבה ורעבים, אך לליטוף כשאתה בסירה זה אולי אפשרי אם כי, כאמור, לא מומלץ.

איגואנות הוא סיפור שונה. יש המון, ממש המון בכל מקום, על העצים, לאורך כל נהר ואפילו בבתי המלון שבשמורות טבע. הן צבעונית במיוחד בתקופת היחום, אבל נחמדות כל השנה.

לילה אחד בשמורת מנואל אנטוניו אליה הגענו, התעוררנו למשמע רעש שונה מהרגיל ומצאנו איגואנה חמודה שבאה לבקר אותנו, נכנסה דרך המרפסת ושאלה אם יש איזה חטיף או משהו לכרסם.

מנואל אנטוניו, שמורת הטבע הידועה של קוסטה ריקה שוכנת לחוף האוקינוס השקט וכוללת חופים לבנים המלאים באיגואנות, קופי המסכה הלבנה שלצערנו למדו לחטוף כל דבר מהתיירים, פארק ירוק בוהק, מלא בצמחיה טרופית מאד מגוונת, מנגרובים עקב הקרבה לאוקינוס, פרפרים צבעוניים ונחשים גם הם צבעוניים אך ארסיים, קופים, עצלנים ושאר בעלי זנב. בקיצור מגוון מרהיב לכל עין. השתכנו באחד המלונות הנעימים והטובים שמצאנו צופה מההר על השמורה ומפרציה הכחולים, שלווה ופינוק

LA MASION

לאחר סיור בפארק עצמו אסור להפסיד את הסיור לאורך חופי השמורה אך מכיוון הים. עלינו על קטאמארן ויצאנו להפליג, חוויה מדהימה עם מפגש קרוב מאד עם שני לוויתנים, אם והגור שלה, שגם הוא היה בערך 10 מטר אורך, שהפגינו משחקים בים, קפיצות והרמת זנב. פשוט מדהים.

יש עוד הרבה מאד מקומות מופלאים יפיפיים ומרתקים בקוסטה ריקה אך קצרה היריעה וגם הדף נגמר.

פשוט גן עדו קטן ומרתק,

תוספת חשובה,,, בימים אלו של מגפת הקורונה, נוצר מצב קשה, מרכז ההצלה לבעלי חיים של לנדס אין לאב נקלעה למצב של חוסר יכולת להאכיל את כל הכלבים והחתולים הרבים אשר הם הצילו במשך השנים ולכן הם זקוקים לתרומות, לפרטים יש לפנות להילה לוי בנייד מספר 0545714701, ובתודה לכל העוזרים